فایزه ایرانی؛ لیلا چراغ ملایی؛ مهناز اخوان تفتی
چکیده
چکیده مطالعه حاضر با هدف ساخت و آزمایش گرافیک متحرک آموزشی جهت بهبود مولفههای کارکردهای اجرایی در کودکان دارای اختلال یادگیری صورت پذیرفت.طرح پژوهش،طرح نیمه آزمایشی به همراه پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه پژوهشی را تمامی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری 7 تا 11 سال مراجعهکننده به مراکز درمانی در شهرهای تهران،اصفهان ...
بیشتر
چکیده مطالعه حاضر با هدف ساخت و آزمایش گرافیک متحرک آموزشی جهت بهبود مولفههای کارکردهای اجرایی در کودکان دارای اختلال یادگیری صورت پذیرفت.طرح پژوهش،طرح نیمه آزمایشی به همراه پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود و جامعه پژوهشی را تمامی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری 7 تا 11 سال مراجعهکننده به مراکز درمانی در شهرهای تهران،اصفهان و قزوین تشکیل می دادند.در راستای انتخاب نمونه با استفاده از نمونه گیری در دسترس 18نفر از افرادی که تمایل به شرکت در آزمایش داشتند انتخاب شدند.از این میان به شکل تصادفی9 کودک در گروه آزمایش و 9 کودک در گروه کنترل قرار گرفتند. سپس گرافیک متحرک آموزشی که محتوای آن با استفاده از منابع علمی و فرم آن به کمک نرم افزار های تخصصی ساخت انیمیشن شکل گرفته بود به مدت 10 جلسهی 45 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا گردید.آزمودنی ها به وسیله ی پرسشنامه کارکردهای اجرایی بریف(2000)وپرسشنامهپایداری و پشتکار لوفی (1987)در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون سنجیده شدند.در گام بعد داده های پژوهش با استفاده از روش های آمارتوصیفی ( برآورد -میانگین، انحرافمعیار و غیره) و آماراستنباطی(تحلیل کواریانس چند متغیره و غیره ) تجزیه و تحلیل شد.نتایج پژوهش نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در مولفه های مورد نظر تفاوت معناداری وجود دارد(p>./.1) و آموزش از طریق گرافیک متحرک بر کارکرد های اجرایی ( توجه ،بازداری پاسخ، برنامه ریزی،سازماندهی ،یادآوری و پایداری و تلاش) کودکان با اختلال یادگیری تاثیرگذار بوده است.با توجه به اثربخشی گرافیک متحرک آموزشی بر کارکردهای اجرایی، پیشنهاد می شود از قابلیت های گرافیک متحرک در امر آموزش به کودکان دارای اختلال یادگیری استفاده گردد. کلیدواژها: گرافیک متحرک ،کارکردهای اجرایی،اختلال یادگیری